Avtalen Avtalen mellom kjøper og selger består av
opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken
(herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre
egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte
korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse
salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om
kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse
mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte
korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen
foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende
lovgivning.
Partene Selger Aktør: Vikingvask.no (Vikingvask
AS) E-post: kundeservice@Vikingvask.no Telefonnummer:
97722770 Organisasjonsnummer: 823 578 792 MVA Kjøper er den
person som foretar bestillingen.
Priser Prisene, som er oppgitt i nettbutikken,
inkluderer merverdiavgift for privatkjøp og vises eks. mva for
bedriftskjøp. Merverdiavgift fremkommer i oppsummering uansett.
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle
avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt,
porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de
enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før
bestilling er foretatt.
Avtaleinngåelse Avtalen er bindende for begge parter
når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke
bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i
tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i
kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at
det forelå en slik feil.
Ordrebekreftelse Når selgeren har mottatt kjøperens
bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å
sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen
kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med
hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom
bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så
snart som mulig.
Betaling Selgeren kan kreve betaling for varen i det
den bestilles fra Vikingvask.no forutsatt at varen produseres og sendes
samme dag eller påfølgende arbeidsdag. Ved betaling med kredittkort vil
lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. DIBS og KLARNA er vår
betalingspartner for kort og faktura. Hvis faktura tilbys av selger og
velges av kjøper så vil denne sendes som epost.
Betaling på faktura som bedrift Ved betaling via
faktura samarbeider netthandler med Two AS for it-løsning
(personvernpolicy) og Kredinor AS for fakturakjøp. For å handle på faktura
som bedrift må du oppgi organisasjonsnummer. Forutsetninger for å få
handle mot faktura er blant annet at du representerer et norsk
aksjeselskap med folkeregistrert adresse i Norge, og at du er over 18 år.
En kredittsjekk av foretaket du representerer vil bli gjort. Samtlige
fakturaer er Kredinor AS sin eiendom, befriende betaling kan kun skje til
Kredinor AS. Fakturaens betalingsvilkår finner du på netthandlerens
checkout-side. Ved for sen betaling vil det påløpe purregebyr og
forsinkelsesrenter. Ved uteblivelse av betaling vil fakturaen bli sendt
til inkasso.
I kassen reserveres 5000kr til frakt, dette vil bli justert til reel fraktpris etter vi har pakket varene.
Levering M.V. Levering av varen fra selgeren til
kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt
i bestillingsløsningen i nettbutikken. Selger sender varer fortløpende når
bestillingene kommer inn. Kundene vil normalt oppleve at varene leveres
1-3 virkedager etter bestilling.
Risikoen For Varen Risikoen for varen går over på
kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis
leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er
stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel
risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.
Angrerett Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter
angrerettslovens bestemmelser. Kjøperen må gi selger melding om bruk av
angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om
angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Ved bruk av angreretten må
varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er
forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14
dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er
stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for
kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal
betale kostnadene for returforsendelsen. Kjøperen kan undersøke produktet
før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake
til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen
mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i
originalemballasjen hvis dette er mulig for ikke å få redusert
tilbakebetaling. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes
raskt, er personifiserte eller måltilpassede varer, varer som etter sin
art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer,
DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det
sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst
om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.
Undersøkelse Av Varen Når kjøperen mottar varen,
anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er
i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten
eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med
bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved
reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.
Reklamasjon Ved Mangel Og Frist For Å Melde Krav Ved
Forsinkelse Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen
rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at
han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere
enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen.
Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at
leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt
med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte
til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller
kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).
Kjøperens Rettigheter Ved Forsinkelse Dersom
selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til
avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på
kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens
kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve
oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren. Oppfyllelse:
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen
fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra
selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det
foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom
oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at
det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren
oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve
oppfyllelse. Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom
forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den
tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan
likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren
har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Erstatning:
Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge
av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen
må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. punkt 11.
Kjøperens Rettigheter Ved Mangel Dersom varen har en
mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og
omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra
selgeren. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan
kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende
vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av
kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.Selgeren skal
foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller
omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at
kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for
kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller
omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som
gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever
retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering
dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting
eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving. Prisavslag:
Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve
forholdsmessig prisavslag. Heving: I stedet for prisavslag kan
kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Selgerens Rettigheter Ved Kjøperens Mislighold Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene
etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens
side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9
etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen,
kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og
gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer. Oppfyllelse: Dersom
kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen
betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren
sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving: Ved
vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper,
kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at
kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen
ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren
har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper,
med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale. Erstatning:
Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun
lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf.
forbrukerkjøpslovens § 46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr:
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan
selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket
betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli
sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer
etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater
å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr + frakt
tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å
levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under
18 år.
Garanti Garantien som gis av selgeren, gir kjøperen
rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter
ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i
kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter
punkt 12 og 13.
Personopplysninger Med mindre kjøperen samtykker til
noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er
nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter
avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med
mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens
personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for
at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte
tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er
saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål,
for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det
som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente
kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen
informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal
bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis
ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt
kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han
eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis
han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.
Konfliktløsning Partene skal forsøke å løse eventuelle
tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få
bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke
oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at
Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av
Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før
vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til
Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
Personopplysninger Vi behandler alle
personopplysninger i henhold til Personopplysningsloven og retningslinjer
fra Datatilsynet. Dine personopplysninger ikke kommer uvedkommende i hende
og vi vill aldri selge din kontaktinformasjon til tredjepart. Vi
respekterer din rett til å si nei til reklame. Vi jobber mye med vårt
nyhetsbrev som vi håper du vil motta. Her finner du tilbud, tips, triks og
annen informasjon. Vi sender ut et nyhetsbrev per e-post og i hvert
nyhetsbrev vil det være en link hvor det er lett å melde seg av
nyhetsbrevet. Selv om du melder deg av nyhetsbrevet, vil du likevel
kunne motta informasjon samt eposter om bestillinger, forsinkelser med mer
per e-post.
Informasjonskapsler Vikingvask.no bruker
informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig
brukeropplevelse. Informasjonskapsler kan ikke brukes til å
identifisere deg eller din PC. Det er umulig å bruke informasjonskapslene
til å finne ut hvem du er. Men når du besøker Vikingvask.no kan
informasjonskapslene gi oss viktig informasjon om du har besøkt oss før
eller om du besøker oss for første gang, slik at vi på sikt kan gi deg en
tilpasset brukeropplevelse. Hvis du ikke ønsker at vi skal skrive
informasjonskapsler til din datamaskin, kan du selv styre dette ved å
endre sikkerhetsinnstillingene i nettleseren din.